Oletko kiinnostunut korkeakouluopiskelusta? Onko tähtäimessäsi AMK-tutkinto? Avoin AMK tarjoaa sinulle mahdollisuuden tutkintotavoitteiseen opiskeluun.
Student
• knows how to develop her/his written and spoken communication competence (attitude, knowledge and skill)
• knows how to use expert communication methods in her/his work
• knows how to use her/his knowledge of language and text genre in written communication in the analysis and production of suitable study, work life and other texts
• evaluates her/his own image and style as a communicator in speech communication and knows how to take into account her/his own and the listeners' goals, the communication situation and the context when constructing a message
- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä: essee, kommentoiva referaatti, muistio, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.
Lapin AMKn opinnäytetyöopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäytetyöraportissa:
- kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
- tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
- viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät
Puheviestintä:
Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
- argumentointi
- puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
- kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.
Ryhmäviestintätaidot:
- ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet
Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.
Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.
Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteinen osuus (2 op):
Tunnet Lapin ammattikorkeakoulun opiskeluympäristönä ja tiedät opiskelua tukevat palvelut ja järjestelmät. Kehität korkeakouluopiskelun valmiuksiasi ja taitojasi sekä tiedonhankintataitojasi. Tunnistat omaan opiskelukykyyn ja -hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä pohdit miten omaa opiskelukykyä voi ylläpitää ja miten omasta hyvinvoinnista voi huolehtia.
Osaat käyttää opiskelun digitaalisia työvälineitä ja hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisella tavalla opiskelussasi. Perehdyt opintojen ohjausjärjestelmään ja tiedät korkeakoulun ohjaustoimijat.
Osaat toimia turvallisesti opiskeluympäristössäsi ja tunnet ammattikorkeakoulun turvallisuusohjeet ja -käytänteet.
Koulutuskohtaisesti määritelty osuus (3 op):
Tutustut koulutuksesi opetussuunnitelmaan ja laadit ohjatusti omaa opintosuunnitelmaasi. Tunnet oman ryhmäsi opiskelijoita ja opettajia. Lisäksi muut koulutuksen määrittelemät tavoitteet.
Kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen
Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteinen osuus (2 op):
Ammattikorkeakoulun esittely
Opiskelu korkeakoulussa ja korkeakouluopiskeluvalmiuksien ja -taitojen kehittäminen
Opiskelukyvystä ja -hyvinvoinnista huolehtimisen keinot
Turvallisuus ammattikorkeakoulussa
Tiedonhankintataitojen kehittäminen
Opiskelua tukevat palvelut ja järjestelmät
- opettajien ja muiden ohjaustoimijoiden roolit
- hyvinvointipalvelut
- opintohallinnon palvelut ja järjestelmät Peppi, Tuudo
- IT-palvelut, kirjastopalvelut, eOppimispalvelut
- edunvalvonta
Digitaaliset työvälineet opiskelussa
- Moodle, Zoom, Teams, pilvipalvelut, Outlook
- Office-työkalut
Koulutuskohtaisesti määritelty osuus (3 op):
Oman alan opiskelu ja opetussuunnitelma ja omien opintojen suunnittelu, HOPS
Muu koulutuskohtainen sisältö.
Student
• know the basic concepts and choices related to research and development activities
• understand the principles guiding good scientific practice
• understand the importance of data protection in research work
• knows how to search for research information in one's own field
• understand the starting points of scientific writing
• understand the importance of research information in professional work and welfare society.
• tutkimustoiminnan peruskäsitteet
• hyvä tieteellinen käytäntö ja ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
• tietosuoja tutkimuksessa
• tieteellisen kirjoittamisen perusteita
• tutkimustiedon hyödyntämisen merkitys ammatillisessa työssä ja hyvinvointiyhteiskunnassa
Opiskelija
- tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia, tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- osaa vahvistaa lasten, nuorten ja perheiden asemaa, oikeuksia ja osallisuutta
- omaa valmiudet luoda lapsi- ja perhelähtöisiä ammatillisia vuorovaikutussuhteita
- osaa tukea vanhempia kasvatustehtävässään
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä.
- varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden palveluiden keskeiset toimintaympäristöt
- lapsen ja nuoren kasvun tukeminen
- vanhemmuuden tukeminen
- osallisuuden merkitys ja tukeminen
- lasten oikeudet
- lapsiperheiden palveluiden ja lastensuojelun perusteet
Opiskelija
- tietää yleiset vuorovaikutuksen pääperiaatteet ja siihen sisältyvät käsitteet
- tunnistaa erityisryhmät, erityisen tuen tarpeet ja palvelujärjestelmän
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa erityisryhmien parissa
- tunnistaa erityisryhmien ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- omaa valmiuksia luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita erityisryhmien parissa
- tarkastelee omaa toimintaansa suhteessa erityistä tukea tarvitseviin asiakkaisiin.
- vuorovaikutuksen peruskäsitteet, eettisyys,
- erityisryhmien määritelmä
- erityisen tuen tarpeen perusteita ja taustaa
- ammatillinen vuorovaikutus, ammatissa toimiminen ja ammattieettiset periaatteet erityisryhmien parissa
- keskeinen lainsäädäntö
Student:
- knows the main concepts of the social and health care service system
- can describe the organisation of social and health care, the ways of providing and organising services, and the ways of supervision and control in Finland
- knows the data protection and information security requirements in social and health care
- knows the possibilities of digital services and technological solutions as well as sustainable development approaches in the social and health care service system.
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän keskeiset käsitteet; asiakas- ja palveluohjaus, sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio, monialainen osaaminen
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä; julkinen, yksityinen ja kolmas sektori, hyvinvointialueet, monialaisuus asiakkaan ja potilaan näkökulmasta
- sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ohjaava keskeinen lainsäädäntö ja valvonta (potilaan ja asiakkaan asema ja oikeudet, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki)
- tietosuoja ja tietoturva omassa ammatissa (ml. sosiaalinen media); tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädäntö mm. henkilötietojen käsittely ja rekisteröidyn oikeudet, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön vastuu ja rooli tietosuojan ja -turvan varmistamisessa, tietosuojan ja -turvan valvonta ja rikkomusten seuraukset pääpiirteissään
- asiakas- ja potilastietojärjestelmät, Kanta-arkisto, digitaaliset palvelut ja teknologiset ratkaisut, kestävän kehityksen mukainen toiminta sote-palvelujärjestelmässä
Opiskelija osaa
- kuvata sosionomin ammatillista toimintaympäristöä
- määritellä ammatillisen toiminnan perusteet
- toimia ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa
- tunnistaa ja arvioi omia ammatillisia valmiuksiaan sosionomin asiakastyössä
- toimia sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa
- omaa valmiudet luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita aikuisten ja ikääntyvien parissa
- tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
- osaa kuvata sosiaalialan työn toteutusta ja toimintatapoja aikuisten ja ikääntyvien parissa.
- palvelutarpeen arviointi, palvelu- ja sosiaaliohjaus aikuisten ja ikääntyvien parissa
- ammattieettinen toiminta aikuisten ja ikääntyvien parissa
- osallisuuden tukeminen
- keskeinen lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
Opiskelija
- osaa kuvata sosiaalialan ammatillista toimintaa, vuorovaikutuksen ja eettisen toiminnan periaatteita sekä niiden yhteyttä sosiaalityön lähtökohtiin
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
- osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina työelämälähtöisesti ja hahmottaa sosiaalialan keskeiset menetelmät työelämässä.
- tuntee sosionomin toimintakentät ja tehtäväkuvat
- sosiaalityön kehitys köyhäinhoidosta nykypäivään
- sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt, ammatillisen vuorovaikutuksen periaatteet ja eettiset jännitteet
- sosiaalityön keskeiset teoriat (postmoderni sosiaalityö, Kaimer-teoria, systeemiteoria, ekologinen teoria, sosiaalinen konstruktionismi, empowerment), ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
- sosiaalityön menetelmät: yksilö-, perhe-, ryhmä-, yhteisö- ja rakenteellinen sosiaalityö ja työskentely verkostojen kanssa; ohjaus- ja neuvontatyö, asiakas- ja palveluohjaus, tunnetyö, tutkiva ja arvioiva työote, ryhmätoiminta sosiaalisessa kuntoutuksessa.
- sosiaalityön ja sosionomin työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Student
• recognize the starting points of social pedagogy and develop their critical and self-aware thinking
• form a social-pedagogical theory of use and understand the meaning of their learning, knowledge and understanding of people at work.
• sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta ja keskeiset käsitteet
• sosiaalipedagoginen työote ja ajattelu- ja toimintatavat sekä ekososiaalinen sivistys
Student
• understand the perspectives of behavioral science disciplines in the stages of the human life cycle
• identify the general and individual factors of a person's comprehensive growth and development in a socially sustainable manner.
• käyttäytymistieteiden peruslähtökohdat ja merkitys sosiaalialan asiakastyölle
• ihmisen kokonaisvaltainen kehitys elämänkulun eri vaiheissa
Opiskelija
- tuntee sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, niiden lähestymistavat, arvolähtökohdat ja yhteyden sosiaalialan työhön
- tietää yhteiskunnallisen vaikuttamisen, rakenteellisen työn ja kestävän kehityksen merkityksen hyvinvoinnin edistämisessä ja sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäisyssä ja korjaamisessa.
- sosiologinen ja sosiaalipoliittinen ajattelu, tulkinta
- keskeiset hyvinvoinnin edistämiseen liittyvät käsitteet (hyvinvointi, sosiaalinen turvallisuus, osallisuus, sosiaaliset ongelmat)
- yhteiskunnallinen vaikuttaminen, rakenteellinen työ ja kestävän kehityksen periaatteet
KOHDERYHMÄ
Polkuopinnot on tarkoitettu kaikille kiinnostuneille iästä ja koulutustaustasta riippumatta. Opintojen aloittaminen ei edellytä aikaisempia opintoja tai työkokemusta. Opiskelu edellyttää kuitenkin sitoutumista opintoihin, motivaatiota, itseohjautuvuutta sekä riittäviä kielellisiä, matemaattisia ja tietoteknisiä valmiuksia. Opiskelijalla tulee olla oma (kannettava) tietokone.
Mikäli äidinkieli ja/tai koulusivistyskieli on muu kuin suomi, ilmoittautujan on toimitettava todistus suomen kielen taidosta. Opinnot edellyttävät hyvää suomen kielen taitoa (vähintään taitotasoa YKI 3).
ILMOITTAUTUMINEN JA KÄYTTÄJÄTUNNUKSET
Valinta polkuopintoihin tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on sitova ja paikkoja rajoitetusti. Ilmoittautumisen jälkeen saat järjestelmän lähettämän vahvistusviestin, jossa on ohjeet opintojen aloittamiseen ja käyttäjätunnusten käyttöönottoon. Mikäli et saa viestiä, tarkistathan roskapostin ja tarvittaessa ole yhteydessä avoinamk@lapinamk.fi.
HUOM. Mikäli olet työtön, selvitäthän etukäteen opintojen vaikutuksen työttömyysturvaan TE-palveluista.
OPISKELU
Polkuopinnot ovat pääsääntöisesti ensimmäisen vuoden opintoja. Opiskelu tapahtuu tutkinto-opiskelijoiden ryhmässä lukujärjestyksen mukaisesti. Tarkemman kuvauksen koulutuksen toteutuksesta löydät tekstin alla olevasta linkistä. Opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen suoritusvaatimukset ovat avoimen AMKin opiskelijoille samat kuin tutkinto-opiskelijoilla. Avoimen AMKin opintoihin myönnetään rajallinen opinto-oikeus. Opinto-oikeus koskee ainoastaan opintoja, jotka kokonaisuuden kuvauksessa on mainittu.
Aiemmin suoritettuja opintoja, työkokemusta tai muuta korkeakoulutasoista osaamista voidaan tunnistaa ja tunnustaa avoimen polkuopintopakettiin kuuluvien opintojen osalta. Tämä tapahtuu henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa laadittaessa koulutuksen opinto-ohjaajan kanssa.
TUTKINTO-OPISKELIJAKSI HAKEUTUMINEN
Suoritettuasi polkuopinnot (60 op), voit hakeutua Lapin AMKin tutkinto-opiskelijaksi erillishaussa (avoimen väylä-haussa). Avoimessa AMKissa suorittamasi polkuopinnot voidaan hyväksilukea tutkinto-opiskelijaksi hakeutumisen ja hyväksynnän jälkeen. Tutkinto-opiskelijana jatkat opintoja yleensä samassa opiskelijaryhmässä.
OPINTOJEN SISÄLTÖ JA OPETUSAIKATAULUT
Polkuopintopakettiin kuuluvat opinnot löydät lisätietojen alapuolelta. Klikkaa opintojakson nimeä kohdasta ”Opinnon sisältämät toteutukset”. Mikäli kuvauksesta ei löydy opetusaikataulua, ole suoraan yhteydessä opintoihin merkittyyn opettajaan (etunimi.sukunimi@lapinamk.fi)
LISÄTIETOA
Usein kysytyt kysymykset https://lapinamk.fi/koulutus/osaamisen-taydentaminen/avoin-amk/avoin-amk-usein-kysytyt-kysymykset/
Avoimen AMKin väylä - Lapin AMK ja www.lapinamk.fi/avoinamk
avoinamk@lapinamk.fi
LISÄTIETOA KOULUTUKSESTA
https://lapinamk.fi/koulutukset/sosionomi-amk/
avoinamk@lapinamk.fi
Contact us, we are happy to help!