Digitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen asiantuntija (YAMK) polkuopinnot, verkko-opinnot, kevät 2026- syksy 2026

Education name: Digitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen asiantuntija (YAMK) polkuopinnot, verkko-opinnot, kevät 2026- syksy 2026
Education type: Master level
Scope of studies: 35 ECT
Implementation time: 01.01.2026 - 31.12.2026
Enrollment time: 27.11.2025 08:00 - 08.12.2025 16:00
Seats free: 5/5
Implementation type: Online studies
Themes: Digitalisation, Well-being and health, Human being and society
Price: 300€
Teaching language: Finnish
Teacher: Marika Kunnari

General information

Oletko kiinnostunut korkeakouluopiskelusta? Onko tähtäimessäsi YAMK-tutkinto? Avoin AMK tarjoaa sinulle mahdollisuuden tutkintotavoitteiseen opiskeluun.

Implementations

Welfare and Health Promotion
Basic information
Identifier: YAMK128-3004
Learning Objectives

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia, Hän osaa soveltaa monitieteisiä hyvinvoinnin ja terveyden kansallisia ja kansainvälisiä lähestymistapoja omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa käyttää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä ja interventioita sekä laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa terveyden edistämisen tietoperustan. Opiskelija osaa hyödyntää hyvinvointiin ja terveyteen liittyvää tilastollista tietoa ja indikaattoreita sekä arvioida em. tiedon merkitystä alan työssä. Hän osaa ennakoida, kehittää ja uudistaa terveyden edistämisen toimintaa, menetelmiä ja prosesseja yksilö-, yhteisö- ja aluetasoilla.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen, oppimaan oppiminen, eettisyys

Content

• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen monitieteinen tietoperusta
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen strategiat ja ohjelmat kansallisesti ja kansainvälisesti
• Terveyden hyvinvoinnin edistämisen menetelmät ja interventiot
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen indikaattorit

Digital Services and Technology Solutions in Different Operating Environments
Basic information
Identifier: YAMK127-3004
Learning Objectives

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys

Content

- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma

Customer-Oriented and User-Centered Product and Service Development
Basic information
Identifier: YAMK241-3002
Learning Objectives

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää asiakaslähtöisiä ja osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja erityisesti digitaalisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Hän ymmärtää asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen näkökulmia digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Hän osaa huomioida palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun, ja testauksen ja viestinnän menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka

Content

Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saatavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava palveluiden kehittäminen
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)

Planning Phase of the Master´s Thesis
Basic information
Identifier: YAMK063-3071
Learning Objectives

Key competence requirements:

The student can independently plan research, development and innovation activities in their field in working life. The student can apply evidence-based information in their field in their thesis and select justifiably applicable methods for obtaining information for a thesis based on working life.

Content

Content:
- Presentation of the topic in Wihi
- Thesis plan
- Thesis agreement and preparation form
- Research permit application and data management plan, if applicable

Development Methodologies of Working Life
Basic information
Identifier: YAMK219-3012
Learning Objectives

Opiskelija osaa käsitellä ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Hän osaa soveltaa kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Opiskelija osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa kirjoittaa perusteltua, selkeää ja huoliteltua asiatekstiä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen

Content

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimenetelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä ja kirjoittaminen

Effectiveness of Health Promotion
Basic information
Identifier: YAMK129-3004
Learning Objectives

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa keskeiset alansa TKI -prosessit ja menetelmät. Hän osaa käyttää systemaattista tiedonhankintaa sekä valita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioimisessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa arvioida tutkimustiedon luotettavuutta, eettisyyttä ja käyttöä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Hän osaa laatia tutkittuun tietoon perustuvan oman ammattialan ja asiantuntijuusalueensa tietoperustan.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, ennakoiva kehittäminen

Content

- Terveyden edistämisen vaikuttavuus
- Terveyden edistämisen tutkimus- ja kehittämisprosessien vaiheet
- Yleisimmät terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt tutkimusmenetelmät
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin luotettavuus ja eettiset kysymykset

Additional information

OPINTOJEN LAAJUUS 25-60 OPINTOPISTETTÄ
YAMK-polkuopintopakettiin on liitetty ydinopinnot 25-30 op koulutuksesta riippuen. Voit opiskella halutessasi opintoja yhteensä 60 opintopistettä lukuvuoden aikana. Jos haluat opiskella tätä enemmän, veloitetaan ylimenevistä opinnoista erikseen avoimen AMKin käytäntöjen mukaisesti. Muut kuin etukäteen määritellyt ydinopintojen opintojaksot sovitaan opintojen alettua yhdessä opinto-ohjaajan kanssa. Varaathan ajan: opinto-ohjaaja Outi Tieranta, etunimi.sukunimi@lapinamk.fi

KOHDERYHMÄ
Polkuopinnoissa vaaditaan edeltävinä opintoina alan ammattikorkeakoulututkinto tai muu soveltuva koulutus, jonka AMK katsoo riittäväksi. Opintojen aloittaminen avoimessa AMKissa ei edellytä tutkintokoulutuksessa vaadittavaa työkokemusta. Opiskelu edellyttää sitoutumista opintoihin, motivaatiota, itseohjautuvuutta sekä riittäviä opiskeluvalmiuksia. Opiskelijalla tulee olla oma (kannettava) tietokone.
Mikäli äidinkieli ja/tai koulusivistyskieli on muu kuin suomi, ilmoittautujan on toimitettava todistus suomen kielen taidosta. Opinnot edellyttävät hyvää suomen kielen taitoa (vähintään taitotasoa YKI3).

ILMOITTAUTUMINEN JA KÄYTTÄJÄTUNNUKSET
Valinta polkuopintoihin tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on sitova ja paikkoja rajoitetusti. Opiskelupaikka on ehdollinen, kunnes tutkintotodistus on tarkistettu. Ilmoittautumisen jälkeen saat järjestelmän lähettämän vahvistusviestin, jossa on ohjeet opintojen aloittamiseen ja käyttäjätunnusten käyttöönottoon. Mikäli et saa viestiä, tarkistathan roskapostin ja tarvittaessa ole yhteydessä avoinamk@lapinamk.fi.

Huom. Mikäli olet työtön, selvitäthän etukäteen opintojen vaikutuksen työttömyysturvaan TE-palveluista.

OPISKELU
Polkuopinnot ovat pääsääntöisesti ensimmäisen vuoden opintoja. Opiskelu tapahtuu tutkinto-opiskelijoiden ryhmässä lukujärjestyksen mukaisesti. Tarkemman kuvauksen koulutuksen toteutuksesta ja vaadittavasta taustatutkinnosta löydät kohdasta “lisätietoa koulutuksesta”. Opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen suoritusvaatimukset ovat avoimen AMKin opiskelijoille samat kuin tutkinto-opiskelijoilla. Avoimen AMKin opintoihin myönnetään rajallinen opinto-oikeus. Opinto-oikeus koskee ainoastaan opintoja, jotka kokonaisuuden kuvauksessa on mainittu.

Aiemmin suoritettuja opintoja, työkokemusta tai muuta korkeakoulutasoista osaamista voidaan tunnistaa ja tunnustaa avoimen polkuopintopakettiin kuuluvien opintojen osalta. Tämä tapahtuu Henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa laadittaessa koulutuksen opinto-ohjaan kanssa.

TUTKINTO-OPISKELIJAKSI HAKEUTUMINEN
Voit hakeutua Lapin AMKin tutkinto-opiskelijaksi erillishaussa (avoimen väylä-haussa) suoritettuasi vaadittavan määrän avoimen AMKin opintoja. Lisäksi sinulla tulee olla vaadittava työkokemus. Avoimessa AMKissa suorittamasi polkuopinnot voidaan hyväksilukea tutkinto-opiskelijaksi hakeutumisen ja hyväksynnän jälkeen. Tutkinto-opiskelijana jatkat opintoja yleensä samassa opiskelijaryhmässä.

OPINTOJEN SISÄLTÖ JA OPETUSAIKATAULUT
Polkuopintopakettiin kuuluvat opinnot löydät lisätietojen alapuolelta. Klikkaa opintojakson nimeä kohdasta ”Opinnon sisältämät toteutukset”. Mikäli kuvauksesta ei löydy opetusaikataulua, ole suoraan yhteydessä opintoihin merkittyyn opettajaan.

LISÄTIETOA
Usein kysytyt kysymykset https://lapinamk.fi/koulutus/osaamisen-taydentaminen/avoin-amk/avoin-amk-usein-kysytyt-kysymykset/

Avoimen AMKin väylä - Lapin AMK ja www.lapinamk.fi/avoinamk
avoinamk@lapinamk.fi

LISÄTIETOA KOULUTUKSESTA
https://lapinamk.fi/koulutukset/digitaalisten-terveyspalveluiden-ja-terveyden-edistamisen-asiantuntija-yamk/

Ask more

avoinamk@lapinamk.fi

Contact us, we are happy to help!