Oletko kiinnostunut korkeakouluopiskelusta? Onko tähtäimessäsi AMK-tutkinto? Avoin AMK tarjoaa sinulle mahdollisuuden tutkintotavoitteiseen opiskeluun.
Tiedät monitieteisen gerontologian tieteenalana, sen osa-alueita ja niiden sisältöjä.
Tiedät kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja niiden tavoitteet.
Tiedät väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikääntyvien asemaan yhteiskunnassa.
Tiedät erilaisia ikäkäsityksiä.
Monitieteinen gerontologia ja sen osa-alueet.
Kansallinen ja kansainvälinen ikäpolitiikka ja niiden merkitys ikääntyvien elämään.
Yhteiskunnallinen kehitys ikäihmisten näkökulmasta ja väestön ikärakenteet ja niiden muuttuminen.
Ikäkäsityksiä.
Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteinen osuus (2 op):
Tunnet Lapin ammattikorkeakoulun opiskeluympäristönä ja tiedät opiskelua tukevat palvelut ja järjestelmät. Kehität korkeakouluopiskelun valmiuksiasi ja taitojasi sekä tiedonhankintataitojasi. Tunnistat omaan opiskelukykyyn ja -hyvinvointiin liittyviä tekijöitä sekä pohdit miten omaa opiskelukykyä voi ylläpitää ja miten omasta hyvinvoinnista voi huolehtia.
Osaat käyttää opiskelun digitaalisia työvälineitä ja hyödyntää niitä tarkoituksenmukaisella tavalla opiskelussasi. Perehdyt opintojen ohjausjärjestelmään ja tiedät korkeakoulun ohjaustoimijat.
Osaat toimia turvallisesti opiskeluympäristössäsi ja tunnet ammattikorkeakoulun turvallisuusohjeet ja -käytänteet.
Koulutuskohtaisesti määritelty osuus (3 op):
Tutustut koulutuksesi opetussuunnitelmaan ja laadit ohjatusti omaa opintosuunnitelmaasi. Tunnet oman ryhmäsi opiskelijoita ja opettajia. Lisäksi muut koulutuksen määrittelemät tavoitteet.
Kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen
Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteinen osuus (2 op):
Ammattikorkeakoulun esittely
Opiskelu korkeakoulussa ja korkeakouluopiskeluvalmiuksien ja -taitojen kehittäminen
Opiskelukyvystä ja -hyvinvoinnista huolehtimisen keinot
Turvallisuus ammattikorkeakoulussa
Tiedonhankintataitojen kehittäminen
Opiskelua tukevat palvelut ja järjestelmät
- opettajien ja muiden ohjaustoimijoiden roolit
- hyvinvointipalvelut
- opintohallinnon palvelut ja järjestelmät Peppi, Tuudo
- IT-palvelut, kirjastopalvelut, eOppimispalvelut
- edunvalvonta
Digitaaliset työvälineet opiskelussa
- Moodle, Zoom, Teams, pilvipalvelut, Outlook
- Office-työkalut
Koulutuskohtaisesti määritelty osuus (3 op):
Oman alan opiskelu ja opetussuunnitelma ja omien opintojen suunnittelu, HOPS
Muu koulutuskohtainen sisältö.
Opiskelija:
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän keskeiset käsitteet. -
- osaa kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset.
- tietää digitaalisten palveluiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuuksia sekä kestävää kehitystä tukevia toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä.
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän keskeiset käsitteet; asiakas- ja palveluohjaus, sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio, monialainen osaaminen
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä; julkinen, yksityinen ja kolmas sektori, hyvinvointialueet, monialaisuus asiakkaan ja potilaan näkökulmasta
- sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ohjaava keskeinen lainsäädäntö ja valvonta (potilaan ja asiakkaan asema ja oikeudet, sosiaalihuoltolaki, terveydenhuoltolaki)
- tietosuoja ja tietoturva omassa ammatissa (ml. sosiaalinen media); tietosuojan ja -turvan peruskäsitteet ja lainsäädäntö mm. henkilötietojen käsittely ja rekisteröidyn oikeudet, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön vastuu ja rooli tietosuojan ja -turvan varmistamisessa, tietosuojan ja -turvan valvonta ja rikkomusten seuraukset pääpiirteissään
- asiakas- ja potilastietojärjestelmät, Kanta-arkisto, digitaaliset palvelut ja teknologiset ratkaisut, kestävän kehityksen mukainen toiminta sote-palvelujärjestelmässä
Kehität kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiasi (asenne, tieto ja taito).
Osaat käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja geronomin työssä.
Hyödynnät kirjoitusviestinnässä kieli- ja tekstilajitietoutta tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa.
Arvioit puheviestinnässä omaa viestijäkuvaasi ja -tyyliäsi sekä osaat ottaa sanomaa rakentaessasi huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin.
Tiedät hakutekniikan perusteet ja oman alasi keskeisiä tiedonlähteitä ja -tyyppejä.
Ymmärrät tiedon käyttöön liittyvät eettiset ja oikeudelliset perusteet.
Osaat arvioida lähteitä kriittisesti sekä yleisten arviointikriteerien että omaan koulutusalaan liittyvien erityiskriteerien perusteella.
Omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
Työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
Asiantuntijana viestiminen
Tekstuaalinen osaaminen
Tiedontarpeen määrittely; aiheen käsitteellistäminen, tarvittavan tiedon tunnistaminen
Hakutekniikka; hakutermit, hakupalvelujen ominaisuudet (itseopiskelumateriaalit)
Oman alan tiedonlähteet; kirjaston tarjoamat aineistot, oman alan keskeiset tiedontuottajat
Tiedon käyttö; tiedon eettinen käyttö, tekijänoikeudet
Lähdekritiikki; lähteiden arviointi, medialukutaito
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä: essee, kommentoiva referaatti, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.
Lapin AMKn opinnäytetyöopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäytetyöraportissa:
- kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
- tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
- viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät
Puheviestintä:
Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
- argumentointi
- puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
- kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.
Ryhmäviestintätaidot:
- ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet
Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.
Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.
Tiedät geronomin ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja toimit niiden mukaisesti ikäihmisten ja hänen läheistensä kohtaamisessa.
Tiedät sosiaali- ja terveysalan eettiset periaatteet ja toimit niiden mukaisesti ja ymmärrät eettisen toiminnan merkityksen ikääntyvien arkeen.
Tiedät geronomin ammatillisen osaamisperustan.
Ymmärrät kestävän kehityksen näkökulman geronomin työssä.
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet. Ikäihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen.
Arvot ja ammattietiikka sosiaali- ja terveysalalla.
Geronomin kompetenssit ja ammatillinen osaaminen.
Kestävän kehityksen näkökulma. Ekososiaalinen sivistys
Osaat arvioida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa monialaisesti ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta ja tunnistaa toimintakykyä heikentäviä riskitekijöitä.
Osaat käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa.
Löydät ratkaisuja ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävään toimintaan ja osaat hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä sekä apuvälineitä ja teknologisia ratkaisuja.
Osallistut moniammatillisen työryhmän työskentelyyn ikäihmisen hyvinvoinnin ja osallisuuden tukemisen ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä teet yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa.
Arvioit omaa ammatillista osaamistasi, vuorovaikutustaitojasi ja ammatillista kasvua.
Hallitset aseptisen työskentelyn ja osaa toimia tavallisimmissa ensiaputilanteissa.
Toimintakyvyn monialainen arviointi.
Toimintakyvyn arviointimenetelmät.
Toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisen menetelmät ja teknologiset ratkaisut.
Moniammatillinen toiminta.
Oman osaamisen arviointi.
Aseptinen työskentely ja toiminta tavallisimmissa ensiaputilanteissa.
Tiedät kuntoutuksen, gerontologisen kuntoutuksen ja geronteknologian keskeiset käsitteet.
Osaat suunnitella ikäihmisen toimintakykyä ja toimijuutta edistävää yksilöllistä toimintaa, jossa hyödynnät monialaisia kuntouttavia menetelmiä ja huomioit ympäristön merkityksen toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Tunnistat apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen mahdollisuudet ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa.
Osaat huomioida eettisiä näkökulmia teknologisten ratkaisujen käyttöönottoon liittyen.
Kuntoutus, kuntoutuminen, gerontologinen kuntoutus ja kuntouttava työote / toimintakyky edistävä toiminta.
Kuntoutusprosessi. Ikääntyneen toimintakyvyn fyysisiä edellytyksiä tukevat menetelmät. Ikääntyneen toimintakyvyn psyykkisiä edellytyksiä tukevat menetelmät. Ikääntyneen toimintakyvyn sosiaaliset edellytyksiä tukevat menetelmät. Ympäristön merkitys toimintakyvyn ja toimijuuden edistämisessä.
Digitaaliset ja teknologiset ratkaisut kuntoutuksessa ja kotona asumisen tukemisessa. Apuvälinepalvelut ja niihin liittyvä lainsäädäntö.
Apuvälineiden ja teknologian käyttöön liittyvä turvallisuus ja eettiset kysymykset.
Tiedät toimintakyvyn ja sen eri ulottuvuudet (ICF, BPS-ICF) sekä toimijuuden käsitteenä.
Ymmärrät kehon rakenteiden ja toiminnan merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Osaat suunnitella ja toteuttaa ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin sekä käyttää arvioinnin tukena tarkoituksenmukaisia sekä luotettavia toimintakyvyn arviointimenetelmiä.
Ymmärrät apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen merkityksen ikäihmisen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä ja osaat arvioida erilaisten apuvälineiden ja teknologisten ratkaisujen tarvetta.
Toimintakyky (ICF, BPS-ICF) ja toimijuus.
Anatomia ja fysiologia / kehon rakenteet ja toiminnot. Toiminnallinen anatomia.
Ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä, TOIMIA-tietokanta. Toimintakyvyn fyysiset edellytykset ja niiden arviointi; lihasvoima, tasapaino, liikkuvuus ja kestävyys. Toimintakyvyn psyykkiset edellytykset ja niiden arviointi; kognitiiviset toiminnot, muisti, oppiminen ja elämänhallinta, vanhenemisen kokemus, persoonallisuuskäsitykset, elämänkaariajattelu. Toimintakyvyn sosiaaliset edellytykset ja niiden arviointi; sosiaaliset suhteet yhteisö ja yksilötasolla.
Apuvälineprosessi ja apuvälinetarpeen havaitseminen.
KOHDERYHMÄ
Polkuopinnot on tarkoitettu kaikille kiinnostuneille iästä ja koulutustaustasta riippumatta. Opintojen aloittaminen ei edellytä aikaisempia opintoja tai työkokemusta. Opiskelu edellyttää kuitenkin sitoutumista opintoihin, motivaatiota, itseohjautuvuutta sekä riittäviä kielellisiä, matemaattisia ja tietoteknisiä valmiuksia. Opiskelijalla tulee olla oma (kannettava) tietokone.
Mikäli äidinkieli ja/tai koulusivistyskieli on muu kuin suomi, ilmoittautujan on toimitettava todistus suomen kielen taidosta. Opinnot edellyttävät hyvää suomen kielen taitoa (vähintään taitotasoa YKI 3).
ILMOITTAUTUMINEN JA KÄYTTÄJÄTUNNUKSET
Valinta polkuopintoihin tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on sitova ja paikkoja rajoitetusti. Ilmoittautumisen jälkeen saat järjestelmän lähettämän vahvistusviestin, jossa on ohjeet opintojen aloittamiseen ja käyttäjätunnusten käyttöönottoon. Mikäli et saa viestiä, tarkistathan roskapostin ja tarvittaessa ole yhteydessä avoinamk@lapinamk.fi.
HUOM. Mikäli olet työtön, selvitäthän etukäteen opintojen vaikutuksen työttömyysturvaan TE-palveluista.
OPISKELU
Polkuopinnot ovat pääsääntöisesti ensimmäisen vuoden opintoja. Opiskelu tapahtuu tutkinto-opiskelijoiden ryhmässä lukujärjestyksen mukaisesti. Tarkemman kuvauksen koulutuksen toteutuksesta löydät tekstin alla olevasta linkistä. Opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen suoritusvaatimukset ovat avoimen AMKin opiskelijoille samat kuin tutkinto-opiskelijoilla. Avoimen AMKin opintoihin myönnetään rajallinen opinto-oikeus. Opinto-oikeus koskee ainoastaan opintoja, jotka kokonaisuuden kuvauksessa on mainittu.
Aiemmin suoritettuja opintoja, työkokemusta tai muuta korkeakoulutasoista osaamista voidaan tunnistaa ja tunnustaa avoimen polkuopintopakettiin kuuluvien opintojen osalta. Tämä tapahtuu henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa laadittaessa koulutuksen opinto-ohjaajan kanssa.
TUTKINTO-OPISKELIJAKSI HAKEUTUMINEN
Suoritettuasi polkuopinnot (60 op), voit hakeutua Lapin AMKin tutkinto-opiskelijaksi erillishaussa (avoimen väylä-haussa). Avoimessa AMKissa suorittamasi polkuopinnot voidaan hyväksilukea tutkinto-opiskelijaksi hakeutumisen ja hyväksynnän jälkeen. Tutkinto-opiskelijana jatkat opintoja yleensä samassa opiskelijaryhmässä.
OPINTOJEN SISÄLTÖ JA OPETUSAIKATAULUT
Polkuopintopakettiin kuuluvat opinnot löydät lisätietojen alapuolelta. Klikkaa opintojakson nimeä kohdasta ”Opinnon sisältämät toteutukset”. Mikäli kuvauksesta ei löydy opetusaikataulua, ole suoraan yhteydessä opintoihin merkittyyn opettajaan (etunimi.sukunimi@lapinamk.fi)
LISÄTIETOA
Usein kysytyt kysymykset https://lapinamk.fi/koulutus/osaamisen-taydentaminen/avoin-amk/avoin-amk-usein-kysytyt-kysymykset/
Avoimen AMKin väylä - Lapin AMK ja www.lapinamk.fi/avoinamk
avoinamk@lapinamk.fi
LISÄTIETOA KOULUTUKSESTA
https://lapinamk.fi/koulutukset/geronomi-amk/
avoinamk@lapinamk.fi
Ota yhteyttä, autamme mielellämme!