Sosiaali- ja terveydenhuollon johtaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta, eettistä harkintaa ja kykyä kehittää sekä henkilöstöä että toimintaa muuttuvassa toimintaympäristössä. Tämä opintokokonaisuus tarjoaa monipuoliset valmiudet sote-alan tulokselliseen ja kestävään johtamiseen.
Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja käsitteellistää toimintaympäristön muutosta sekä johtamisen kehittämistarpeita ja -haasteita sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimusnäyttöä kehittämisen ja päätöksenteon perustaksi.
Opiskelija kykenee analysoimaan vallitsevia toimintatapoja, ennakoimaan sekä ottamaan vastuun näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta, tukirakenteista ja johtamisesta. Hän osaa tunnistaa digitalisaation ja robotiikan mahdollisuuksia sosiaali- ja terveysalan toimintojen kehittämisessä.
Opintojaksoon liittyvät geneeriset kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus.
Koulutuskohtaiset kompetenssit: sote-alan asiantuntijaosaaminen, sote-alan tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
• Toimintaympäristön muutos sote-alalla
• Johtaminen sote-alan muutoksessa
• Näytön hyödyntäminen ja käyttöönoton johtaminen
• Tulevaisuuden ennakointiosaaminen
• Digitalisaation ja robotiikan hyödyntäminen
Opiskelija tietää työhyvinvoinnin eri osa-alueet. Hän osaa arvioida ja kehittää organisaation, työyhteisön ja omaa työhyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa. Hän osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa monialaista osaamista ja yhteistyötä sote-palveluissa. Hänellä on osaamista kehittää ja johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuurisia työyhteisöjä, työryhmiä, verkostoja ja toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä. Hän osaa uudistaa ja kehittää etätyötä ja monipaikkaista työskentelyä sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä kiinnittämällä erityistä huomiota järjestelmälliseen organisointiin, henkilöstön jaksamiseen ja hyvinvointiin sekä selkeään tiedottamiseen ja kaksisuuntaiseen viestintään.
Geneeriset kompetenssit: työelämässä toimiminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, oppimaan oppiminen
Koulutuskohtaiset kompetenssit: uudistava johtamisosaaminen
• Työhyvinvoinnin laaja-alainen osaaminen
• Työhyvinvoinnin kehittäminen yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
• Henkilöstöjohtamisen kehittäminen
• Monialaisen asiantuntijuuden johtaminen
• Monikulttuuristen työyhteisöjen johtaminen
• Henkilöstön veto- ja pitovoiman edistäminen
• Etä- ja monipaikkatyön johtaminen sote-palveluissa
Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön mukaisesti työelämää ja sote-ammattilaisten yhteistyötä sekä tukea asiakkaiden ja potilaiden hyvää hoitoa ja oikeuksia. Hän osaa arvioida ja edistää alansa ammattieettisten arvojen ja periaatteiden mukaista toimintaa johtamis- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa ottaa vastuun eettisestä johtajuudesta, työyhteisön sitoutumisesta organisaation arvoihin ja eettisesti toimivasta työyhteisöstä. Hän osaa reflektoida ja keskustella eettisistä kysymyksistä sekä kehittää toimintaa ohjaavien arvojen mukaisesti työyhteisön toimintaa, toimintakulttuuria ja omaa työtään. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa eettisesti kestäviä ja vastuullisia ratkaisuja työssään yksilön, työyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
Geneeriset kompetenssit: eettisyys, kestävä kehitys, työelämässä toimiminen.
Koulutuskohtaiset kompetenssit: sote-alan asiantuntijaosaaminen.
• Sote-lainsäädäntöosaaminen
• Eettisen johtamisen arvot ja toimintatavat
• Eettisen toimintakulttuurin kehittäminen
• Vuorovaikutus-, viestintä- ja kommunikointitaidot
• Arvokeskusteluosaaminen
• Kestävä kehitys ja vastuullisuus johtamisessa
Opiskelija tuntee kansallisen sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitusjärjestelmän. Hän tuntee sote-alan taloushallinnon käsitteistön (tuloksellisuus, taloudellisuus, tuottavuus, vaikuttavuus ja kustannus-hyöty-analyysi) ja hallitsee taloudellisen toiminnan kokonaisuuden toimintayksikkötasolla. Opiskelija osaa ennakoida, seurata, raportoida ja kehittää sosiaali- ja terveysalan toimintayksikön toimintaa taloudellisiin tietoihin perustuen vastuullisesti ja kestävästi. Hän ymmärtää ja edistää taloudellisen päätöksenteon eettisiä kysymyksiä.
Geneeriset kompetenssit: kestävä kehitys, ennakoiva kehittäminen, eettisyys.
Koulutuskohtaiset kompetenssit: uudistava johtaminen.
• Strategian mukainen toiminnan ja talouden suunnittelu
• Sosiaali- ja terveysalan taloushallinnon käsitteistö ja taloushallinnon tunnuslukuihin kohdistuva osaaminen.
• Vaikuttavuuden arviointi sote-palveluissa
• Toimintayksikön budjetin laadinta ja seuranta
• Kilpailutusosaaminen hankinnoissa
Opiskelija osaa käsitellä ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Hän osaa soveltaa kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Opiskelija osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa kirjoittaa perusteltua, selkeää ja huoliteltua asiatekstiä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen
- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimenetelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä ja kirjoittaminen
Oletko kiinnostunut korkeakouluopiskelusta? Onko tähtäimessäsi YAMK-tutkinto? Avoin AMK tarjoaa sinulle mahdollisuuden tutkintotavoitteiseen opiskeluun.
OPINTOJEN LAAJUUS 25-60 OPINTOPISTETTÄ
YAMK-polkuopintopakettiin on liitetty ydinopinnot 25-30 op koulutuksesta riippuen. Voit opiskella halutessasi opintoja yhteensä 60 opintopistettä lukuvuoden aikana. Jos haluat opiskella tätä enemmän, veloitetaan ylimenevistä opinnoista erikseen avoimen AMKin käytäntöjen mukaisesti. Muut kuin etukäteen määritellyt ydinopintojen opintojaksot sovitaan opintojen alettua yhdessä opinto-ohjaajan kanssa. Varaathan ajan: opinto-ohjaaja Outi Tieranta, etunimi.sukunimi@lapinamk.fi
KOHDERYHMÄ
Polkuopinnoissa vaaditaan edeltävinä opintoina alan ammattikorkeakoulututkinto tai muu soveltuva koulutus, jonka AMK katsoo riittäväksi. Opintojen aloittaminen avoimessa AMKissa ei edellytä tutkintokoulutuksessa vaadittavaa työkokemusta. Opiskelu edellyttää sitoutumista opintoihin, motivaatiota, itseohjautuvuutta sekä riittäviä opiskeluvalmiuksia. Opiskelijalla tulee olla oma (kannettava) tietokone.
Mikäli äidinkieli ja/tai koulusivistyskieli on muu kuin suomi, ilmoittautujan on toimitettava todistus suomen kielen taidosta. Opinnot edellyttävät hyvää suomen kielen taitoa (vähintään taitotasoa YKI3).
ILMOITTAUTUMINEN JA KÄYTTÄJÄTUNNUKSET
Valinta polkuopintoihin tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on sitova ja paikkoja rajoitetusti. Opiskelupaikka on ehdollinen, kunnes tutkintotodistus on tarkistettu. Ilmoittautumisen jälkeen saat järjestelmän lähettämän vahvistusviestin, jossa on ohjeet opintojen aloittamiseen ja käyttäjätunnusten käyttöönottoon. Mikäli et saa viestiä, tarkistathan roskapostin ja tarvittaessa ole yhteydessä avoinamk@lapinamk.fi.
Huom. Mikäli olet työtön, selvitäthän etukäteen opintojen vaikutuksen työttömyysturvaan TE-palveluista.
OPISKELU
Polkuopinnot ovat pääsääntöisesti ensimmäisen vuoden opintoja. Opiskelu tapahtuu tutkinto-opiskelijoiden ryhmässä lukujärjestyksen mukaisesti. Tarkemman kuvauksen koulutuksen toteutuksesta ja vaadittavasta taustatutkinnosta löydät kohdasta “lisätietoa koulutuksesta”. Opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen suoritusvaatimukset ovat avoimen AMKin opiskelijoille samat kuin tutkinto-opiskelijoilla. Avoimen AMKin opintoihin myönnetään rajallinen opinto-oikeus. Opinto-oikeus koskee ainoastaan opintoja, jotka kokonaisuuden kuvauksessa on mainittu.
Aiemmin suoritettuja opintoja, työkokemusta tai muuta korkeakoulutasoista osaamista voidaan tunnistaa ja tunnustaa avoimen polkuopintopakettiin kuuluvien opintojen osalta. Tämä tapahtuu Henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa laadittaessa koulutuksen opinto-ohjaan kanssa.
TUTKINTO-OPISKELIJAKSI HAKEUTUMINEN
Voit hakeutua Lapin AMKin tutkinto-opiskelijaksi erillishaussa (avoimen väylä-haussa) suoritettuasi vaadittavan määrän avoimen AMKin opintoja. Lisäksi sinulla tulee olla vaadittava työkokemus. Avoimessa AMKissa suorittamasi polkuopinnot voidaan hyväksilukea tutkinto-opiskelijaksi hakeutumisen ja hyväksynnän jälkeen. Tutkinto-opiskelijana jatkat opintoja yleensä samassa opiskelijaryhmässä.
OPINTOJEN SISÄLTÖ JA OPETUSAIKATAULUT
Polkuopintopakettiin kuuluvat opinnot löydät lisätietojen alapuolelta. Klikkaa opintojakson nimeä kohdasta ”Opinnon sisältämät toteutukset”. Mikäli kuvauksesta ei löydy opetusaikataulua, ole suoraan yhteydessä opintoihin merkittyyn opettajaan.
LISÄTIETOA
Usein kysytyt kysymykset https://lapinamk.fi/koulutus/osaamisen-taydentaminen/avoin-amk/avoin-amk-usein-kysytyt-kysymykset/
Avoimen AMKin väylä - Lapin AMK ja www.lapinamk.fi/avoinamk
avoinamk@lapinamk.fi
LISÄTIETOA KOULUTUKSESTA
https://lapinamk.fi/koulutukset/uudistuvien-sosiaali-ja-terveyspalveluiden-johtamisen-asiantuntija-yamk/
avoinamk@lapinamk.fi
Ota yhteyttä, autamme mielellämme!