Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus

Koulutuksen nimi: Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus
Koulutuksen tyyppi: AMK
Laajuus: 5 OP
Toteutusaika: 02.01.2026 - 15.02.2026
Ilmoittautumisaika: 24.09.2025 08:00 - 19.12.2025 16:00
Paikkoja vapaana: 5/5
Toteutustapa: Monimuoto
Teemat: Ihminen ja yhteiskunta
Hinta: 75€
Opetuskieli: Suomi
Opettaja: Tanja Marjanen-Korkala

Tietoja koulutuksesta

Opintojaksolla Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus tutustut ikääntyvän väestön palveluihin ja niiden ohjausjärjestelmiin julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Opit, mitä asiakas- ja palveluohjaus tarkoittaa käytännössä, ja miten voit toimia ennakoivasti ikääntyvän hyvinvoinnin tukemiseksi. Harjaannut työskentelemään suunnitelmallisesti yhdessä asiakkaan ja eri alojen ammattilaisten kanssa, eettisiä periaatteita noudattaen. Lisäksi opit kirjaamaan ja käsittelemään asiakastietoja ohjeistuksen ja lainsäädännön mukaisesti.

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua sekä kontaktiopetusta verkkoyhteydellä ja Kemin kampuksella lukujärjestyksen mukaisina aikoina.

Toteutukset

Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus
Perustiedot
Tunnus: K72GE011-3001
Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata asiakas ja palveluohjauksen perusteet sekä ikääntyvän väestön keskeisiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita ja niiden toimintaa ohjaavia ohjausjärjestelmiä ja strategioita. Opiskelija osaa kuvata asiakas- ja palveluohjauksellisen työotteen, ennakoivan toiminnan merkityksen ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija osaa työskennellä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti yhdessä ikääntyvän sekä monialaisten verkostojen kanssa yksilöllisten tarpeiden ja palveluiden koordinoimiseksi. Opiskelija osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti erilaisissa ohjaustehtävissä. Opiskelija osaa ohjeistuksen ja lainsäädännön mukaisesti kirjata ja käsitellä tekemäänsä asiakastyötä.

Sisältö

Ikääntyvän väestön palveluntuottajien sekä niiden ohjausjärjestelmien kuvaaminen Ikääntyvän väestön palveluiden tuottaminen asiakas ja strategialähtöisesti (EU, valtio, hyvinvointialueet, kunnat, yksiköt) eettiset periaatteet huomioiden.
Asiakas- ja palveluohjaus, sekä palvelutarpeen arviointi osana ikääntyvän väestön palveluita Dialoginen moniammatillinen yhteistyö/verkostotyö
Ennakoiva toiminta ikääntyvän hyvinvoinnin vahvistamisessa Asiakastietojen käsittely ja kirjaaminen.

Lisätiedot

Tiedot päivittyvät myöhemmin

Kysy lisää

avoinamk@lapinamk.fi

Ota yhteyttä, autamme mielellämme!