Käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden kehittäminen on keskeistä nykypäivänä, koska käyttäjät odottavat digitaalisilta palveluilta helppokäyttöisyyttä, sujuvuutta ja miellyttävää käyttökokemusta – ja nämä tekijät ratkaisevat, jääkö käyttäjä palvelun pariin vai siirtyykö kilpailijan tuotteeseen. Tällä opintojaksolla opit ymmärtämään, miten käyttäjäkokemus ja käytettävyys vaikuttavat suoraan digitaalisten palvelujen menestykseen. Saat käytännön valmiudet analysoida ja kehittää käyttöliittymiä sekä palvelupolkuja käyttäjälähtöisesti. Tutustut keskeisiin käsitteisiin, menetelmiin ja työvälineisiin, joiden avulla osaat kartoittaa nykytilan, suunnitella kehittämistoimia ja testata niiden vaikutuksia. Opintojakson suoritettuasi osaat luoda ratkaisuja, jotka ovat paitsi teknisesti toimivia myös miellyttäviä ja helppokäyttöisiä – juuri sellaisia, joita käyttäjät arvostavat ja haluavat käyttää uudelleen.
Osaat analysoida ja kehittää käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä. Tunnet käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden keskeiset käsitteet ja kehitysmentelemät. Osaat selvittää käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden nykytilan ja suunnitella soveltuvia kehittämistoimenpiteitä ja toteuttaa niitä.
Tällä opintojaksolla perehdyt käyttäjokemuksen ja käytettävyyden käsitteisiin ja kehitysmenetelmiin. Tutustut erilaisiin malleihin ja työvälineisiin, joiden avulla kehitystyötä voidaan toteuttaa. Kartoitat käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä sekä suunnittelet niiden kehittämistä. Opintojaksolla voidaan myös testata kehitystoimenpiteitä ja analysoida niiden vaikutuksia käyttäjäkokemukseen ja käytettävyyteen.
avoinamk@lapinamk.fi
Ota yhteyttä, autamme mielellämme!