Voit ilmoittautua opintojaksolle, kun olet saanut tämän opinto-ohjaajaltasi
Opiskelija ymmärtää luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille, tuntee vaikuttavuuden taustateorioita sekä luonnon vaikuttavuuden esimerkkejä sekä osaa hyödyntää luonnon hyvinvointivaikutuksia omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa kunnioittaa erilaisia luontosuhteita ja ymmärtää ohjaustaitojen merkityksen Green Care –toiminnassa.
• Osaa luokitella luonnon tuottamia hyvinvointi- ja terveysvaikutuksia ja selittää niiden syntymekanismeja
• Osaa arvioida omaa luontosuhdetta ja valita keinoja sen vahvistamiseen
• Osaa tukea asiakkaan luontosuhteen vahvistumista ammatillisesti ja tavoitteellisesti
Opiskelija tuntee Green Care –toimintaa määrittelevät tekijät ja alan laatukriteerit, osaa analysoida Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä ja muusta luontolähtöisestä toiminnasta sekä tuntee Green Care –toimintakenttää Suomessa ja alan keskeisissä maissa.
• Osaa analysoida Green Caren kokonaislaatua ja sen osatekijöitä
• Osaa arvioida ja tulkita Green Care -toiminnan erityispiirteitä ja erottaa sen muista hyvinvointia edistävistä menetelmistä
• Osaa kuvata GC-toimijakentän (kansallisen ja kansainvälisen) piirteitä
Luonnon vaikuttavuus- Luontosuhde- Luonnon hyvinvointivaikutukset- Ohjaustyö
Green Care -toiminta- Termit ja käsitteet- Toimintakenttä- Laatukriteerit
Opiskelija osaa määritellä omalla alallaan keskeiset asiakkuudet ja hyvinvointitavoitteet:
• Osaa orientoitua asiakkaiden kohtaamiseen ikäryhmäperusteisesti, erityispiirteiden mukaan ja ilmiöpohjaisesti
• Osaa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen erityistarpeensa Green Care toimintaympäristössä
• Tunnistaa ja osaa nimetä asiakkaan tavoitteita
• Osaa yhdistää Green Care osaamista suhteessa asiakkaan hyvinvointitavoitteisiin
• Osaa analysoida Green Care -toimintaympäristöjä ja suunnitella niiden soveltuvuutta Green Care –toimintaan:
• Hallitsee Green Care toimintaympäristön käsitteet ja osaa soveltaa niitä asiakastyöhön
• Ymmärtää oman ohjauksen merkityksen Green Care-toiminnassa ja -ympäristössä
• Osaa analysoida ja muokata Green Care toimintaympäristöä asiakaslähtöisesti huomioiden ympäristön saavutettavuuden, passiivisen ja aktiivisen luonnon kokemuksen, person-environment näkökulman sekä. ympäristön soveltuvuuden eri käyttötarkoituksiin ja asiakastarpeisiin
• Osaa arvioida oman alueen erityispiirteitä sekä huomioida niiden kestävän hyödyntämisen Green Care -toiminnassa
• Tunnistaa oman ympäristönsä Green Care-potentitiaalia
• Osaa soveltaa tietoa Green Care-menetelmiin ja -palveluihin
Green care asiakkuudet ja asiakkaiden hyvinvointitavoitteet
Asiakkaiden kohtaaminen
Green care toimintaympäristöt
Ohjauksen merkitys green care -toiminnassa
Toiminnan alueelliset erityispiirteet ja erityispotentiaali
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Tunnistaa Green Care -liiketoiminnan erityispiirteitä ja monialaisuuden merkityksen Green Care yritystoiminnassa
- Osaa kuvailla GC toiminnan vaihtoehtoisia yritysmuotoja ja tunnistat liiketoimintasuunnitelman keskeisen sisällön
- Tuntee eri rahoitus- ja hinnoittelumalleja sekä markkinoinnin ja myynnin perusteet osana GC yrittäjämäisyyttä
- Osaa suunnitella, kehittää ja arvioida Green Care palveluita ja palvelukokonaisuuksia
- Tuntee yritystoiminnassa vaadittavien omavalvontasuunnitelmien ja niiden arvioinnin merkityksen sekä osaat soveltaa niitä käytäntöön
- Tuntee GC-työkirjan ja osaa hyödyntää sitä kokonaisvaltaisen yritystoiminnan suunnittelussa
Teemat
- Osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- Osaa edistää tasa-arvoisuuden ja kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista
Sisältö
- Liiketoiminnan kehittäminen
- Palvelumuotoilun periaatteet
- Green Care työkirja
Opiskelija
- Opiskelija osaa kuvailla ohjaustoiminnan merkitystä Green Care -asiakastyössä, palveluohjauksessa ja monialaisessa verkostotyöskentelyssä
- Opiskelija osaa määritellä erilaisia ohjaamisen ja pedagogisen toiminnan viitekehyksiä
- Opiskelija osaa arvioida erilaisten ohjausorientaatioiden ja pedagogisten viitekehysten soveltuvuutta asiakastyössä
- Opiskelija osaa reflektoida ohjaustoiminnan vastuullisuutta, eettisyyttä ja kestävyyttä.
Green Care -ohjaus-, -opetus-, ja -vuorovaikutustyöhön liittyvä lainsäädäntö
Ohjauksen ja pedagogiikan viitekehyksen teoreettiset lähtökohdat
Ohjaustoiminnan ja pedagogisten valintojen soveltaminen asiakastavoitteisiin ja erilaisiin toimintaympäristöihin
Luonnon erityisyys ohjauksessa
Ammatillisuus, vastuullisuus, eettisyys Green Care -ohjaustoiminnassa ja -pedagogiikassa
Esimerkkejä erilaisista toteutuksista ja viitekehysten avaamista käytännössä
Opisekeluoikeus 1.1.2025 - 31.12.2026
Avoin AMK/ valmistumisen jälkeen suoritettavia opintoja
avoinamk@lapinamk.fi
Ota yhteyttä, autamme mielellämme!